Jak wzmocnić naszą odporność?

sposoby na lepszą odporność

W okresie jesienno-zimowym nasza odporność może ulec obniżeniu. Coraz mniej świeżych warzyw i owoców, mniejsza ilość słońca i oczywiście zimne powietrze – to wszystko sprawia, że coraz częściej zaczynają dotykać nas przeziębienia. Co więc zrobić, żeby nasza odporność była zwiększona? Oto kilka zasad, które powinieneś wprowadzić w swoje życie.

9 sposobów na wzmocnienie odporności:

1. Sen na odporność

Odpowiedni wypoczynek bardzo mocno wpływa na naszą odporność. Przemęczony organizm jest znacznie bardziej narażony na wszelkie zakażenia. Mało snu również odbija się na naszym samopoczuciu oraz sprawia, że się bardziej stresujemy. Dlatego pamiętaj, że warto wcześniej się położyć, nawet jeżeli nie jesteś śpiący. Nie musisz od razu zasypiać – wystarczy, że się zrelaksujesz i dasz odpocząć swojemu ciału.

2. Ogranicz używki

Co prawda kieliszek nalewki dla rozgrzania nie obniży naszej odporności, ale duże ilości alkoholu tak. Alkohol wyniszcza nasz organizm i wypłukuje cenne minerały. Pamiętaj, aby nie posiłkować się trunkami w trakcie przeziębienia. Jeżeli chodzi o papierosy, oczywiście dla naszego zdrowia powinniśmy je rzucić. Jeżeli jednak to niemożliwe, postarajmy się je ograniczyć.

3. Spacery dla poprawienia odporności

Choć mogłoby się wydawać, spędzanie zimnych dni w domu wcale nie jest najlepszym sposobem na wysoką odporność. Nasz organizm powinien być zahartowany, dlatego zalecane są częste spacery. Wystarczy 30 minut dziennie, aby nasz organizm przyzwyczaił się do obecnej pory roku i zimna. Oczywiście należy pamiętać o odpowiednim ubiorze!

4. Jeszcze więcej ruchu

Aktywność fizyczna jest ważna w życiu każdego człowieka, nie tylko ze względu na jego wygląd. Aby organizm był zdrowy, powinniśmy ćwiczyć przynajmniej 3 razy w tygodniu. Jeżeli nie jesteś zwolennikiem biegania, to może wybierzesz coś z obecnych zimowych atrakcji? Może spodoba Ci się wyjście na łyżwy, albo po prostu podczas spaceru przyśpiesz kroku.

5. Czosnek na odporność

Znany jako naturalny antybiotyk. Bez wątpienia pomaga nam zwalczać wszelkie infekcje, dlatego w ramach zapobiegania powinniśmy dodawać czosnek do wielu potraw. Warto podkreślić, że jest on świetną przyprawą. Jeżeli jednak nie jesteśmy zwolennikami jego smaku, możemy go zażywać w kapsułkach dostępnych w aptekach.

6. Zioła i herbaty owocowe

Wszelkie herbatki ziołowe i owocowe pozytywnie wpływają na stan naszego zdrowia. Szczególnie żeń-szeń bardzo mocno podnosi naszą odporność. Dla rozgrzania warto dodać do herbaty imbir lub cynamon.

7. Tran

Olej z wątroby rekina. Bardzo popularny kilkadziesiąt lat temu. Dzisiaj znowu zyskuje na popularności. Ze względu na nieapetyczny smak, możemy go kupić w formie kapsułek. Nie wolno jednak z nim przesadzić. Ze względu na wysoką zawartość witamin A i D powinniśmy unikać innych preparatów, które je zawierają.

8. Witamina C

Najbardziej znana witamina i sposób na leczenie przeziębienia. Dostępna w wielu formach m.in. tabletek do połykania, tabletek do ssania, czy też do rozpuszczenia. Można również zaopatrzyć się w witaminę C w formie proszku, który możemy dodawać do herbaty czy wody. Warto również pamiętać o naturalnej witaminie C, która znajduje się w wielu owocach i warzywach.

9. Unikaj cukru

Niestety, ale cukier obniża naszą odporność. Powinniśmy ograniczyć jedzenie słodyczy, które często w okresie zimowym spożywamy w zwiększonych ilościach. W zamian możemy sięgnąć po owoce, np. mandarynki czy banany, które również są bardzo słodkie. Zamiast chipsów możemy jeść orzechy lub pestki dyni czy słonecznika. Dzięki temu dostarczysz organizmowi wiele cennych składników odżywczych, a przy okazji możesz trochę stracić na wadze.